JEJU A to Z
줄어든 내국인 면세점 매출
Decrease of Sales in DFS for Domestic Travelers
Z: 제주에는 내국인 면세점이 있다.
Z: There is a duty-free shop for domestic travellers in Jeju island.
A: 공항이나 항만으로 제주를 나갈시 이용할 수 있는 면세점이다.
다른 지역과는 차별화된 정책 중 하나이다.
A: This is a duty-free shop that the visitors can use when they leave Jeju through airport or port.
It is one of the policies that is different from other regions.
Z: 제주특별법에 근거하여 제주에는 지정면세점을 설치하여 운영 중이다.
제주국제자유도시개발센터가 운영하는 면세점과
제주관광공사가 운영하는 면세점이 있다.
It is very exclusive policy to Jeju.
Based on Jeju Special Act, designated duty-free shops have been established and operated in Jeju.
Duty-free shops operated by Jeju Free International City Development Center and
There is a duty-free shop operated by the Jeju Tourism Organization.
A: 제주에 큰 매출을 안겨주는 알짜배기 사업들이라고 할 수 있다.
A: It can be said that these are the best projects that give Jeju a big profit.
Z: 코로나 기간에는 역대급 매출을 기록했었다.
하지만 지난해 매출액은 크게 감소했다.
제주국제자유도시개발센터에서 운영하는 지정면세점은 공항과 항만, 그리고 온라인이 있다.
지난해 매출액은 5384억원이었다.
2022년 매출액은 6585억원이었다.
Z: It was a record-breaking sales during COVID-19.
However, sales dropped significantly last year.
Designated duty-free shops are operated by the Jeju Free International City Development Center
and located in airports, ports, and online.
Last year, sales amounted to approx. 538 mil USD
Sales in 2022 were 658 mil USD.
A: 1201억원이 줄었네요. 19%나 줄었군요.
그럼 제주관광공사가 운영하는 면세점의 매출액은 어떠한가요?
A: 120 mil USD decreased. 19% decreased.
Then, what about the sales of duty-free shops operated by Jeju Tourism Organization?
Z: 제주관공공사 지정면세점은 제주국제컨벤션센터 1층에 위치해 있다.
지난해 매출액은 384억원이었다.
2022년 539억원보다 155억원이나 감소했다. 28.7%나 감소한 것이다.
과거 수치들을 더 보자.
제주국제자유도시개발센터 면세점은 2021년 처음으로 6천억원을 돌파했다.
그리고 2022년에는 최고 매출을 기록한 것이다.
Jeju Tourism Organization‘s Designated Duty Free is located on the 1st floor of the Jeju International Convention Center.
Last year, sales amounted to 38.4 mil USD.
This is a decrease of 15.5 mil USD from 53.9 million won in 2022.
This is a decrease of 28.7 percent.
Let's look at the figures from the past.
The Jeju Free International City Development Center duty-free shop exceeded 600 mil USD
for the first time in 2021.
And it recorded the highest sales the following year 2022.
A: 그런데 작년은 매출액이 줄어들었군요.
어떤 이유에서죠? 아무래도 해외여행에 대한 수요가 늘어서이겠죠?
A: But sales decreased last year.
For what reason?
Probably the demand for overseas travel has increased, right?
Z: 그렇다. 해외여행 재개로 제주를 찾는 내국인 관광객이 감소한 여파이다.
2023년 제주를 방문한 내국인 관광객은 1263만명이었다. 전년보다 13만명 감소했다.
That's right. This is the aftermath of the decrease in the number of Korean tourists visiting Jeju due to the resumption of overseas travel.
There were 12.63 million Korean tourists visiting Jeju in 2023.
It was down 130,000 from the previous year.
A: 골프장을 찾는 관광객들이 줄어든 것도 큰 요인이라고요.
A: The decrease in the number of tourists visiting the golf course is also a big factor.
Z: 골프 관광객들은 아무래도 구매력이 높다.
제주지역 29개 골프장 이용객 중 제주도민 이외 내국인과 외국인 이용객은 141만명이었다.
2022년에는 180만명이었다. 21%나 감소한 것이다.
Golf tourists have high purchasing power.
Of the 29 golf course users in Jeju,
1.41 million were Korean and foreign users other than Jeju residents.
In 2022, there were 1.8 million people.
That's a 21% decrease.
A: 환율과는 연관이 없나요? 원-달러 환율이 상승했는데요.
A: Is it not related to the US dollar exchange rate?
The Korean won - US dollar exchange rate has gone up.
Z: 환율도 구매력을 떨어뜨렸다. 아무래도 면세점은 달러기반으로 물건을 팔기 때문에.
Z: The exchange rate has also reduced purchasing power (at the Duty Free Shops).
Since duty-free shops sell their goods on a US dollar basis.
A: 어쨌든 원인은
내국인 관광객 감소를 기본으로
구매력이 높은 골프장 관광객 감소
그리고 원달러 환율 상승이었군요.
I see. So the causes are 3 factors.
Based on the decrease in the number of domestic tourists,
Fewer Golf Clubs who have High Purchasing Power
And it was a rise in the won-dollar exchange rate.
Z: 면세점마다 고객 유치를 위한 할인 이벤트나 품목확대, 다양한 마케팅과 같은 전략들이 요구되고 있다.
제주관광공사 ICC 면세점에서는 코리아그랜드세일과 설날연휴와 연계한 역대급 할인이벤트를 시행하고 있다.
Strategies such as discount events, item expansion, and various marketing are required for
each duty-free store to attract customers.
Jeju Tourism Organization (located in ICC Duty-Free Shop) is holding an all-time discount event linked to the Korea Grand Sale and Lunar New Year holidays.
A: 코리아그랜드세일은 한국의 문화체육관광부가 추진하고 있다.
이 정책과 연계시켜 이벤트를 하고 있군요.
The Korea Grand Sale is being promoted by the Korean Ministry of Culture, Sports and Tourism.
It is having an event in conjunction with this policy.
Z: 2월 중순까지 20% 할인을 하고 있다.
이를 통해서 재방문률을 높이고자 하는 전략이다.
We are offering a 20% discount until mid-February.
It is a strategy to increase the revisit rate through this.
A: 내국인 면세점은 제주에서만 실시되는 특수한 정책이다.
하지만 이용횟수와 금액에 제한이 있다.
A: The duty-free shops for domestic travellers is a special policy that is only implemented in Jeju.
However, there is a limit to the number and amount of use.
Z: 연간 6회 이용할 수 있다.
구매 한도는 1회당 800달러이다.
이외에 주류2병(400달러까지)와 담배 10갑은 별도로 구매 가능하다.
It can be used six times a year.
The purchase amut limit is 800 dollars per one time.
In addition, two bottles of liquor (up to $400) and 10 packs of cigarettes can be purchased separately.
A: 제주만의 특수정책 내국인면세점 정책에 대해서 이야기 나눠봤다.
내국인 면세점의 매출액이 다시 증가하길 기대해 본다.
We talked about Jeju's special policy, the duty-free shop for domestic travellers.
I hope that the sales of Korean duty-free shops will increase again.