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JEJU A to Z 전기차 재사용전지 안전성 검사기관

JEJU A to Z


< 전기차 배터리 재사용, 안전 검사는 누가하죠?
The first case of EV Battery Safety Test Agency in Jeju >

Z: 제주는 2030 CFI(탄소없는섬) 비전을 10여년 전에 발표하고 추진하고 있다.

A: CFI정책의 대표적인 정책이 내연기관차를 전기차로 전환하는 것이다.

Z: 전기차의 핵심은 배터리다.
폐배터리를 어떻게 재활용하느냐가 관건이라고 할 수 있다.

A: 배터리를 재사용하면 경제적으로 매우 큰 도움이 될 것이다. 하지만 안전이 문제다.

Z: 전기차 사용한 후 배터리 재사용에 대한 경제성은 긍정적으로 평가되고 있다. 하지만 안전성 검사제도가 없어서 산업화 되기까지 어려움에 직면해 있다.
제주의 경우 2019년에 전국에서 처음으로 전기차배터리산업화센터를 개소한바 있다.

A: 제주테크노파크는 제주에서 활발한 활동을 하고 있는 연구개발기관이다.

Z: 제주테크노파크가 전국에서 처음으로 정부에서 지정하는 재사용전지 안전성 검사기관으로 지정받았다.

A: 전기차배터리산업화센터도 전국에서 처음으로 개소하고,
  또 재사용전지 안전성 검사기관으로 지정 받은 거네요.

Z: 그렇다. 제주테크노파크는 10월 19일, 산업통상자원부 국가기술표준원으로부터 재사용전지 안전성 검사기관 지정서를 받았다.
이번 지정서 수여는 이번에 새로 시행되는 재사용전지 안전성 검사제도에 따른 것이다.
이 제도는 전기차 등에서 나오는 사용된 전지를 폐기하지 않고, 전기저장장치에 재사용하고 재제조를 촉진하기 위해서 올해 처음 도입된 제도이다.

A: 그렇군요.  제주에서 전기차 사용 후 배터리를 활용한 산업이 활성화되는데 기여할 것으로 보이네요.

Z: 국가기술표준원은 재사용전지 안전성 검사제도의 원활한 수행을 통해서 전기차 재사용 분야의 최신 관리체계와 안전기준을 확립하겠다는 계획이다. 그리고 향후 사용 후 배터리 활용산업 발전을 앞당기기 위해서 제주TP를 재사용전지 안전성 검사기관으로 지정했다.

A: 제주테크노파크가 앞으로 전기차 배터리 산업을 견인해 나갈 수 있는 기반을 마련해 나가기 시작한다고 봐도 과언이 아니네요.

Z: 그렇다. 제주TP는 전기차 배터리에 대한 전 주기에 대한 시험 자격을 확보한 것이다. 이로써 사용후 배터리의 검사기준을 선도할 수 있는 기회가 생겼다. 여기에 성능 안전성과 활용 제품의 상용화에 있어서 산업을 선도해 나갈 것으로 기대된다.


A: 전기차에서 가장 큰 부분을 차지하는 것은 배터리다. 따라서 배터리 가격 또한 매우 중요하다. 사용 후 배터리가 안전성도 확보해야하지만 가격 경쟁력 또한 확보되어야 할 것이다.

Z: 제주TP는 전기차 배터리 활용제품에 대한 가격 경쟁력도 확보해 나갈 계획이다.
그러기 위해서 앞으로 ‘재사용전지 안전성확인 시험기관’ 추가 지정이 필요하다.
이를 통해서 배터리 관리 시스템과 결합된 형태의 기능적 안전성 검사를 할 수 있는 전기차 재사용전지 기능안전성 시험까지 주도할 수 있다.

A: 2019년 전국에서 처음으로 전기차배터리산업화센터를 개소도 하고 국내에서 대표적인 배터리 활용산업 연구개발기관으로 성장해 나가고 있군요.

Z: 2019년 EV 배터리 산업화센터 개소후 제주TP는 현재까지 회수된 400여 대의 사용된 전기차 배터리의 잔존가치를 평가하고 있다. 그리고 재사용을 위한 연구개발과 제도개선 과제를 발굴하고 있다.

A: 전기차 배터리 산업을 선도해 나가는 제주를 기대한다.


Z: Jeju has been promoting the 2030 CFI (Carbon-Free Island) vision more than 10 years ago.

A: The main policy of the CFI policy is to convert all gasoline engines into EV: electric vehicles.

Z: The key of  electric vehicles is batteries.
How to recycle waste batteries is the key point when it comes to the EV battery industry.

A: Reusing batteries will be a great help economically.
But safety is a priority issue for the business and industry.

Z: The economic feasibility of the used batteries after using electric vehicles is positively evaluated.
However, due to the lack of a safety inspection system, it is facing difficulties until industrialization.
In the case of Jeju, the first EV Battery Industrialization Center was opened in 2019 in S.Korea.

A: Jeju Techno Park is an active research and development institution in Jeju.

Z: Jeju Techno Park has been designated as the first government-designated Re-Usable Battery Safety Inspection Agency in the country.

A: The EV battery industrialization center is also opening for the first time in the country and has been designated as reusable battery safety inspection agency.

Z: Yes. On Oct. 19, Jeju Techno Park received a designation certificate from the National Institute of Technology and Standards under the control of the Ministry of Trade, Industry and Energy as a safety inspection agency for reusable batteries.
This designation is based on the new reusable battery safety inspection system.
This system was first introduced this year to reuse the used batteries from electric vehicles and promote re-manufacturing in electric storage devices without discarding them.

A: I see.  It seems that it will contribute to the revitalization of the battery industry after using electric vehicles in Jeju.

Z: The National Institute of Technology and Standards plans to establish the latest management system and safety standards in the field of electric vehicle reuse through the smooth implementation of the reusable battery safety inspection system.
In addition, in order to accelerate the development of the battery utilization industry in the future, Jeju TP was designated as a reusable battery safety inspection agency.

A: I believe Jeju Techno Park is starting to lay the groundwork for leading the electric vehicle battery industry in the future.

Z: Yes. Jeju TP has secured test qualifications for all cycles of electric vehicle batteries.
This gives us an opportunity to lead the inspection standards of spent batteries. In addition, it is expected to lead the industry in accomplishment on safety and commercialization of utilization products.

A: The biggest part of electric cars is batteries. Therefore, battery prices are also very important. The batteries after use should also secure safety, but price competitiveness should also be secured.

Z: Jeju TP also plans to secure price competitiveness for products using electric vehicle batteries.
So It is necessary to designate an additional 'reusable battery safety confirmation test institution' in the future.
Through this, it is possible to lead a functional safety test for electric vehicle reused battery for functional safety inspection in combination with the battery management system.

A: EV Battery Industrialization Center opened in Jeju for the first time in S.Korea in 2019 and it is growing into a symbolic battery utilization industry research and development institute in Korea.

Z: Since the opening of the EV Battery Industrialization Center in 2019, Jeju TP is evaluating the practical/remaining value of more than 400 used electric vehicle batteries recovered so far.
In addition, research and development for reuse and institutional improvement tasks are being discovered.

A: I look forward to Jeju leading the electric vehicle battery industry.