JEJU A to Z
양문형 버스
Double Door Bus
Part 2
A: 과거에도 S-BRT 사업이 추진되다가 중단 되었었다는데 맞나요?
I heard that the S-BRT project was promoted and stopped in the past, is that right?
Z: 2022년에 S-BRT 사업 공사가 있었다.
하지만 인도가 축소되고 가로수를 옮겨 심어야 하는 논란이 발생하면서 중단되었었다.
그래서 제주도청은 폭이 6미터나 되는 상대식 정류장 대신에 4미터 정도의 섬방식의 정류장으로 변경을 한 것이다.
최근 이용객 숫자를 감안해서 섬방식 정류장의 폭도 3미터, 4미터, 4.5미터로 차등화했다.
섬방식 정류장으로 현재 도로변에 식재된 가로수 134그루 모두 존치되어 있다.
There was an S-BRT project construction in 2022.
However, the sidewalk was reduced and controversy arose over the relocation of street trees.
Therefore, the Jeju Provincial Government changed it to an island-type stop of about 4 meters instead of a relative stop that is 6 meters wide.
In consideration of the recent number of users, the width of the island-type station was differentiated to 3 meters, 4 meters, and 4.5 meters.
As an island-type stop, all 134 street trees planted along the road are currently preserved.
A: 버스 이용객들이 도보 이동 없이도 양방향 버스를 자유롭게 이용할 수 있겠네요.
언제까지 이 사업이 진행되나요?
Bus passengers can freely use the two-way bus without walking.
Until when will this business be carried out?
Z: 2026년 12월까지 S-BRT 사업이 진행된다.
제주도청은 노후 버스의 폐차에 맞춰서 양문형 버스를 순차적으로 도입할 예정이다.
2024년에는 96대를 시작으로 2025년 5월 96대, 2026년 171대로 늘린다.
The S-BRT project will be carried out until December 2026.
The Jeju Provincial Government plans to introduce two-door buses sequentially in line with the scrapping of old buses.
Starting with 96 units in 2024, it will increase to 96 units in May 2025 and 171 units in 2026.
A: 가격은 어떻게 되죠? How much is it?
Z: 버스 한 대당 3억 8500만원이다.
예산은 3년간 658억원이 투입된다.
It's 385 million won per bus.
The budget will cost 65.8 billion won over three years.
A: 양문형 버스와 섬방식 정류장으로 대중교통의 편의성과 신속성을 확보할 수 있기를 바란다.
게다가 녹지공간도 확보하고 말이다.
I hope we can secure the convenience and speed of public transportation with double-door buses and island stops.
In addition, it secures green space.