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양문형 버스 1부

JEJU A to Z
양문형 버스
Double Door Bus
Part 1


Z: 전국 최초로 양쪽에서 타고 내리는 양문형 버스가 제주에 도입되었다.
For the first time in Korea, double-door buses from both sides get on and off were introduced in Jeju.

A: 양문형 버스라고요? 말 그대로 문이 양쪽에 있다는 거군요.
It's a double-door bus? It literally means the doors are on both sides.

Z: 이는 제주 버스전용차로 고급화사업 즉 S-BRT: Super Bus Rapid Transit의 일환으로 도입되었다. 양문형 버스를 위해서 섬(island)방식의 정류장도 선보였다.
It was introduced as part of the Jeju bus-only lane upgrade project, S-BRT: Super Bus Rapid Transit.
An island-style bus station was also introduced for the double-door bus.

A: 지하철처럼 양쪽으로 승하차할 수 있게 설계가 된 것이군요.
It's designed to get on and off on both sides like the subway.

Z: 버스 천장 중아에는 화살표와 함께 내리는 방향 안내문이 표시된다.
On the ceiling of the bus, a directional notice is displayed along with an arrow.

A: 제주 전체에 도입되지는 않았을 거고. 어느 지역에서 운행 중인가요?
It wouldn't have been introduced in Jeju as a whole. What area is it operating in?

Z: 서광로 S-BRT 사업 3km 구간에 2025년 4월까지 섬식 정류장 6곳이 들어선다.
제주시 광양사거리 서쪽 200미터 지점 도로 가운데에 섬식 정류장이 설치되었다.
정류장 내부에는 버스정보안내기, 도정 홍보 모니터, 냉방기, 공기청정기, 온열의자, CCTV, 휴대폰 충전장치, 와이파이 등 각종 편의시설이 설치되었다.
Six island-style bus stops will be built by April 2025 in the 3-kilometer section of the Seogwang-ro S-BRT project.    An island-style bus stop was installed in the middle of the road 200 meters west of Gwangyang Intersection in Jeju City.
Various convenience facilities such as bus information guides, road promotion monitors, air conditioners, air purifiers, heating chairs, CCTV, mobile phone charging devices, and Wi-Fi were installed inside the stop.

A: 그럼 버스에 타고 내릴 때 가운데 문을 이용하나요?
Then do the people use the middle door when the people get on and off the bus?

Z: 양문형 버스는 섬식 정류장에서만 중앙 탑승구를 이용한다.
기존 정류장에서는 일반 버스처럼 오른쪽 앞 뒤 출입구로 타고 내린다.
정류장에 설치된 센서와 감응해서 해당 출입문이 자동으로 열리고 닫힌다.
통신 상태에 따라서 운전자가 수동으로 문을 여닫을 수도 있다.
Double-door buses use the central gate only at island sus stops.
At existing stops, you get on and off at the right front and back entrance like a regular bus.
The door automatically opens and closes in response to the sensor installed at the stop.
Depending on the state of communication, the driver may manually open and close the door.