JEJU A to Z
그린수소 상업판매 시작
Commercial Sales of Green Hydrogen
Part 2
A: 상업판매를 하려면 가격 경쟁력이 있어야 하겠군요.
It needs to be price competitive to do commercial sales.
Z: 그렇다. 가격 경쟁력이 관건이다.
제주도가 책정한 금액에 대해 설명했지만 실제 현장에서 책정된 전기버스의 km당 요금은 232원이다. 그린수소와 비교해서 1/3 수준으로 저렴하다.
Yes, price competitiveness is the key.
Although the amount set by Jeju was explained, the actual electric bus fare per km is 232 won. Compared to green hydrogen, it is one-third cheaper.
A: 그럼 앞으로 어떻게 가격 경쟁력을 확보해 나갈 계획인가요?
Then how do you plan to secure price competitiveness in the future?
Z: 그린수소 상업판매를 이제 막 시작하는 단계인 만큼, 초기에는 화석연료보다 비용이 높을 수 있다. 하지만, 제주도청은 시장 확대와 기술 발전으로 생산단가가 점점 하락할 것으로 전망하고 있다.
Green hydrogen commercial sales are just beginning, so the cost may be higher than fossil fuels in the beginning.
However, the Jeju Provincial Government predicts that production costs will gradually decrease due to market expansion and technological advances.
A: 제주에 등록된 수소차는 몇 대이지요? How many hydrogen cars are registered in Jeju?
Z: 58대이다. 버스 12대, 청소차 1대, 승용차 45대이다.
제주도는 2025년 93대로 늘릴 계획이다. 청소차를 3대, 버스를 40대까지 늘린다.
2026년에는 165대로 확대하고
2030년에는 450대로 늘려나갈 계획이다.
There are 58. There are 12 buses, 1 cleaning car, and 45 cars.
Jeju Island plans to increase the number to 93 by 2025. It will increase the number of cleaning cars to three and buses to 40.
It will be expanded to 165 units in 2026
It plans to increase the number to 450 by 2030.
A: 아무래도 수소연료를 사용하는 차량들이 늘어나면 가격도 저렴해지겠죠?
Wouldn't it be cheaper if the number of vehicles using hydrogen fuel increases?
Z: 그렇다. 이에 따른 수소 소비량도 2025년에는 670kg에서 2026년 1025kg, 2030년 3800kg으로 증가한다. 기술 발전으로 인해 수소 생산 가격은 점차 떨어질 것으로 예측하고 있다. 제주도청의 지원가격을 제외하면 2025년 19,800원, 2026년 18,100원, 2030년 15,600원이 예상된다.
Yes, hydrogen consumption will also increase
from 670 kg in 2025 to 1025 kg in 2026 and 3,800 kg in 2030.
It is predicted that hydrogen production prices will gradually fall due to technological advances.
Excluding the support price from the Jeju Provincial Government, 19,800 won is expected in 2025, 18,100 won in 2026, and 15,600 won in 2030.
A: 그린수소는 청정연료이기 때문에 기후위기에 대응하는 주요한 연료가 될 것이다.
Green hydrogen will be a major fuel in response to the climate crisis because it is a clean fuel.
Z: 그렇다. 그레이수소는 생산할 때 탄소가 발생한다.
그렇기에 방향성으로 맞지 않다.
전기버스는 충전이 관건이다. 한번 충전으로 제주도를 한바퀴 돌지 못한다.
Yes, gray hydrogen produces carbon when it is produced.
Therefore, it is not in the right direction.
Charging an electric bus is the key. You cannot go around Jeju Island on a single charge.
A: 기후위기 시대, 제주도가 그린수소 상업판매를 통해서 수소경제체제를 구축해 나가길 기대한다.
During the climate crisis, I hope Jeju Island will establish a hydrogen economy through commercial sales of green hydrogen.