JEJU A to Z
< 수소차량 인프라 구축 /
Green Hydrogen Vehicle Infrastructure >
Part 1
Z: 아시다시피 제주는 전국최초 그린수소 버스를 운행하고 있다.
As you know, Jeju is running the first green hydrogen bus in the country.
A: 2023년도에 그린수소와 관련된 많은 일들이 제주에서 일어났다.
그린수소 버스, 그린수소 충전소 등
A lot of things related to green hydrogen happened in Jeju in 2023.
Green hydrogen buses, green hydrogen charging stations, etc
Z:이 그린수소 버스는 독특하다. 전국최초다. 풍력발전으로 생산한 그린수소로 운행되는 버스다.
This green hydrogen bus is unique. It is the first in the country.
It is a green hydrogen-powered bus produced by wind power.
A: 그렇군요. 그린수소 버스 등이 운행되고 있다면 이와 관련한 인프라들도 잘 구축되고 있는 것이지요?
I see. If green hydrogen buses are running, are the infrastructure related to them well established?
Z: 그린수소 에너지 인프라를 구축해 나가는 중이다.
하지만 수소차량 검사소(안전센터)는 아직 없다.
We are building a green hydrogen energy infrastructure.
However, there is no hydrogen vehicle inspection center yet.
A: 제주는 그린수소를 통한 수소경제 활성화를 추구하고 있다. 그런데 수소차 검사소가 없다니 안좋은 소식이다. 차량은 정례적으로 검사를 받아야만 운행이 가능하다.
Jeju is seeking to revitalize the hydrogen economy through green hydrogen.
But it's bad news that there's no hydrogen car test center.
Vehicles can only be operated after regular inspections.
Z: 그렇다. 한국교통안전공단에 따르면 수소차의 경우 수소 저장탱크를 4년 마다 검사를 받아야 한다. 이것은 일반용의 경우이다. 사업용으로 이용되는 수소차량은 내압용기 즉 저장탱크를 3년마다 검사를 받아야 한다.
Yes. According to the Korea Transportation Safety Authority, hydrogen storage tanks must be inspected every four years for hydrogen cars.
This is the case for general use. For hydrogen vehicles used for business purposes, the pressure-resistant container, or storage tank, should be inspected every three years.
A: 수소 에너지는 아직 생소한 분야여서 검사를 잘 받아야 할 것이라 생각한다.
Hydrogen energy is still an unfamiliar field, so I think it should be tested well.
Z: 수소는 누출시 냄새나 육안으로 확인이 불가능한 단점이 있다.
따라서 저장탱크 검사는 필수다.
Hydrogen has the disadvantage of being unable to detect with smell or naked eyes when leaking. Therefore, it is essential to inspect the storage tank.
A: 검사를 안 받으면 어떻게 되나요? What happens if they don't get tested?
Z: 3년 이하의 징역 혹은 3천만원 이하의 벌금에 처하게 된다.
If they don’t get the test, they face up to three years in prison or a fine of up to 30 million won.
A: 그런데 이런 저장탱크를 검사하는 검사소가 아직 제주에 없다는 것인가요?
다른 지역은 어떻죠?
By the way, do you mean that there is no inspection center in Jeju that inspects these storage tanks yet?
What about other regions?
Z: 교통안전공단에 따르면 제주를 제외한 전국 16곳에 내압용기 검사소가 설치되어 운영 중에 있다.
제주도의 경우 함덕리에 국내 1호 그린수소 충전소를 설치했다. 그리고 2023년 9월부터 그린수소버스 9대가 운행 중이다. 이 중 3대가 함덕리에서부터 한라수목원을 운행 중이다.
약 29km 구간이다.
According to the Korea Transportation Safety Authority, pressure-resistant container inspection stations have been set up and operated in 16 places across the country except Jeju.
In the case of Jeju Island, the nation's first green hydrogen charging station was installed in Hamdeok-ri. And nine green hydrogen buses have been in operation since September 2023.
Three of them are operating Halla Arboretum from Hamdeok-ri.
It is about 29 km long.