JEJU A to Z 영어교육도시 3부
JEJU A to Z
영어교육도시의 미래는
The Way of Global Education City
Part 3

A: 제주국제자유도시 개발센터가 Developer로서 영어교육도시 프로젝트에 참여한 것은 2009년 이후라고 언급한바 있다.
그럼 그 이전에는 어떤 절차와 과정, 히스토리가 있었는가?
As you mentioned that the Jeju Free International City Development Center has participated in the English Education City project as a developer since 2009.
So what procedures, processes, and history were there before that?
Z: 당초 대한민국 정부가 추진하던 사업이다.
2006년 국제학교 관련 정책을 발표했다. 주된 내용은 민간자본 유치를 통해서 국제학교를 설립하겠다는 목표였다.
현재 제주에서 운영중인 국제학교들은 정부와 공공기관의 운영자금 지원과 직 간접적인 지원을 받았다.
하지만 2026년 개교 예정인 국제학교는 이러한 지원을 받기가 힘들어졌다.
국제학교가 일반학교처럼 정부지원금 없이 수업료 수입만으로 운영되는 방침이 제시된 것이다.
This is a project that the Korean government was initially promoting.
In 2006, the Korean Government announced policies related to international schools.
The main content was the goal of establishing an international school by attracting private capital.
International schools currently operating in Jeju received operating funds and direct and indirect support from the government and public institutions.
However, international schools scheduled to open in 2026 have become difficult to receive such support.
It was suggested that international schools operate only with tuition income without government subsidies like regular schools.
A: 영어교육도시에는 현재 4개의 국제학교가 설립되어 있다.
현재까지는 꽤 성공적으로 운영되고 있다.
앞으로 건립되는 학교들이 어려움이 많겠군요.
There are currently four international schools in the English education city.
So far, it has been operating quite successfully.
The schools to be built in the future must have a lot of difficulties.
Z: 영어교육도시내에는 총7개의 국제학교가 들어설 계획이다.
앞으로 3개가 더 가능하다.
새로 들어설 국제학교의 경우, 건축비만 최소 1200억원이 예상된다.
하지만 정부지원이나 보조금은 전혀 없다.
A total of 7 international schools are planned to be built in the English education city.
Three more are possible in the future.
In the case of new international schools, construction costs are expected to be at least 120 billion won.
But there is no government support or subsidy at all.
A: 그렇게되면 수업료가 비싸지고, 그러면 경쟁력이 떨어지겠네요.
If that happens, the tuition will be expensive, and then the competitiveness will decrease.
Z: 국제학교 유치 실정에 맞는 정책 변화가 필요하다.
무엇보다 학교를 통해서 얻은 수익을 해외로 송금이 가능하도록 해야 한다.
동남아 (싱가포르, 말레이시아, 베트남 등)의 국제학교 성장세가 매우 높다.
여기 국제학교들은 이익잉여금의 전출이 가능하다.
Policy changes are needed to suit the international school attraction situation.
Above all, it is necessary to make it possible to transfer the profits from the school abroad.
The growth of international schools in Southeast Asia (Singapore, Malaysia, Vietnam, etc.) is very high.
International schools here are allowed to transfer retained earnings.
A: 제도적으로 이익금의 해외송금이 가능하다면 투자비 회수가 빠르겠다.
If it is possible to systematically remit profits overseas, the investment cost will be recovered quickly.
Z: 수익실현도 가능하다. 교육사업을 비영리로만 바라보는 관점도 조금 바꿀 필요가 있다.
Profits can also be realized. We also need to change our view of educational projects only as non-profit.